KUNSTI AINEKAVA I kooliaste
|
1.klass |
2.klass |
3.klass |
Tundide arv nädalas |
3 |
3 |
3 |
Kunstipädevus
Põhikoolis on kunstivaldkonna õppeainete õpetamise eesmärgiks
kujundada õpilastes eakohane kunstipädevus: suutlikkus mõista kunstide
mitmekesisust, arutleda kunsti ja muusika teemadel; väärtustada lähiümbruse,
Eesti ja maailma kultuuripärandit; näha eri ajastute ja nüüdisaja kultuuri
suhet; kasutada kunsti ja muusika väljendusvahendeid isiklikuks ja
kollektiivseks loominguliseks tegevuseks, väärtustada enda ja kaaslaste
loomingut. Kunstitundides pööratakse tähelepanu loovuse ja
eneseväljendusoskuse arendamisele ning tervikliku maailmapildi
kujundamisele.
Ainevaldkonna kirjeldus
Kunstide kaudu saadakse teadmisi erinevate väljendusvahendite ja
kultuuride kohta, õpitakse tundma ennast ning mõtestatakse kunstide rolli
ühiskonnas. Loomise, esitamise, teoste interpreteerimise ja analüüsimise kaudu
õpitakse tundma traditsioonilisi ning nüüdisaegseid kunste, nende sisu, vorme
ja tähendusi, kujundatakse mõistmist ning kriitikameelt. Arendatakse mõtlemise
paindlikkust ning avatust kultuurilistele ja individuaalsetele erinevustele,
mis toetab toimetulekut kiiresti muutuvas ja mitmekultuurilises maailmas.
Praktiline kunstidega tegelemine arendab õpilase tundemaailma, intuitiivset ja
loovat mõtlemist. Kunstidel on oluline osa igapäevaelu rikastava ning
emotsionaalselt tasakaalustava harrastusena. Kunstitegevused tasakaalustavad
valdavalt verbaalset ning analüütilist mõtlemist teistes õppeainetes, lisades
kujundliku, sünteesiva ja intuitiivse poole. Selle tulemus on terviklik
mõtlemine, mis võimaldab läheneda loovalt probleemidele ning väärtustada
erinevaid lahendusi ja lahendite mitmetahulisust. Kunstidega tegelemine avaldab
positiivset mõju.
1.klass
Õppesisu
· Erinevate
lihtsamate vormide mälu järgi omas laadis kujutamine
· Inimeste, esemete olendite, sündmuste ja looduse
objektide iseloomulikud tunnused ning peamise esile toomine kujutamisel.
· Voolimine
· Erinevate
materjalidega modelleerimine (plastiliin, savi, pabersavi, papjeemašee)
· Paberi-
ja kartongitööd
· Erinevad
paber-materjalid, nende kasutamisvõimalused, rebimis- ja lõikamistööd, kollažid
· Meisterdamine
· Taaskasutus,
erinevad materjalid (plastik, paber, kartong, metall,...)
· Värviõpetus
· Soojad
ja külmad toonid, uute toonide saaamine ja
katsetamine segamise teel (heleda tumendamine)
· Kompositsiooni-
ja perspektiiviõpetus
· Esemed
ees- ja tagaplaanil, töö keskpunkt, ülesehitus
Erinevate töövõtete õppimine ja rakendamine
· kunstitehnikate ja töövõtete õppimine ning
loominguline rakendamine.
· kollaažitehnika ja töövõtete õppimine, katsetamine ja
loominguline rakendamine;
· templitrüki tehnika töövõtete õppimine, katsetamine ja
loominguline rakendamine;
· uute
värvide avastamine segamise teel, guaššmaali tehnikatega katsetamine, loov
rakendamine;
· modelleerimise töövõtete õppimine, katsetamine ja
loominguline rakendamine;
· visuaalse kultuuri näidete kriitiline vaatlemine,
arutlemine ja oma arvamuste põhjendamine
Oskab:
· kunstitehnikaid ja
töövõtteid loominguliselt rakendada;
· kunstiteoseid vaadelda, kirjeldada, arutleda ja oma
arvamust põhjendada;
· materjale,
töövahendeid ja töökohta otstarbekalt ning teisi arvestavalt kasutada;
· kujundada esemeid, olendeid ja sündmusi omas
laadis endale tähenduslikes töödes.
· Seostada vormi otstarbega ning väärtustada
keskkonnateadlikke kasutamise ja loomise põhimõtteid.
2.klass
Õppesisu
· Inimeste, esemete ja looduse objektide iseloomulikud
tunnused ning peamise esile toomine kujutamisel
· Visuaalse kompositsiooni baaselemendid (joon, värv,
vorm, ruum, rütm).
· Akvarelltehnika töövõtted ning töövahendid.
· Erinevad lõikamistehnikate ja paberi kasutamise
töövõtted
· Erinevate kunstitehnikate materjalid, töövõtted ning
–vahendid
· Geomeetrilise vormi kujutamine. Arhitektuur
ja keskkond. Disain igapäevaelus, vorm ja otstarve.
· Kunstiteosed kohalikus muuseumis ja ajalooliste
kunstitehnikate tutvustus.
Oskab:
3. klass
Õppesisu
· Virtuaalsed kunsti- ja meedia-keskkonnad.
· Visuaalse
kommunikatsiooni ja meedia roll ning mõju igapäevaelus.
· Esemete iseloomulikud tunnused ning peamise esile
toomine kujutamisel.
· Visuaalse
kompositsiooni baaselemendid (joon, vorm, rütm). Joonistamistehnika materjalid,
töövõtted –vahendid.
· Visuaalse kompositsiooni baaselemendid (värv). Värviring.
· Vormi, otstarbe, materjali ja tehnoloogia seosed.
· Inimeste, esemete ja looduse objektide iseloomulikud
tunnused ning peamise esile toomine kujutamisel.
· Pildiline jutustus: animatsioon.
· Erinevate kunstitehnikate materjalid, töövõtted
ning –vahendid (vormimine).
· Trükis igapäevaelus. Looduse objektide iseloomulikud
tunnused ning peamise esile toomine kujutamisel.
· Kunstiteosed kohalikus muuseumis ja ajaloolise
kunstitehnika tutvustus. Kunstimuuseumi külastus
Oskab:
· ohutult
kasutada töömaterjale ja- vahendeid
loomingulisest ja praktilisest küljest;
· kasutadada erinevaid joonistamise töövõtteid ning tehnikaid;
· hoida
korras oma töökoht eneseväljenduseks;
· peab
silmas pildi kompositsioonireegleid;
· oskab
teha kollaazi ja voltida paberit;
· väärtustab
enda töödes erinevaid lahendusi;
· märkab
kujunduselemente ümbritsevas keskkonnas.
· eristada
erinevaid materjale ( paber, tekstiil, plastmass, puit, metall );
· käsitseda
ja hooldada lihtsamaid tööriistu ( käärid, nuga, nõel, naaskel, haamer );
· kasutada
õigesti lihtsamaid töövõtteid materjalidega töötamisel;
· kavandada
ja teostada töid;
· seostada vormi otstarbega ja väärtustada
keskkonnateadlikke kasutamise ja loomise põhimõtteid;
· töötada
iseseisvalt erinevate tööjuhiste järgi;
· kasutada
erinevaid skulptuuri töövõtteid ning tehnikaid;
· hinnata
oma tööd esteetilisest
I kooliastme
lõpetaja
· tunneb
rõõmu kunstis mängulisest ja loovast tegutsemisest ning katsetab julgelt oma
mõtete ja ideede erinevaid visuaalseid väljendusi;
· tegutseb
iseseisvalt ja teeb koostööd, arvestades kaaslastega; kirjeldab oma ja
kaaslaste töid ning väärtustab erinevaid lahendusi;
· leiab
kujutatava kõige iseloomulikumad jooned, valib sobiva kujutusviisi olulisema
esiletoomiseks, paneb tähele värvide koosmõju ja pildi kompositsiooni;
· kasutab
erinevaid joonistamise, maalimise, pildistamise ja skulptuuri töövõtteid ning
tehnikaid;
· tunneb
lähiümbruse olulisi kunsti- ja kultuuriobjekte, käib kunstimuuseumides ja
näitustel ning arutleb kunsti üle kasutades õpitud ainemõisteid;
· seostab
vormi otstarbega ning väärtustab keskkonnateadlikke kasutamise ja loomise
põhimõtteid;
· kirjeldab
visuaalse kultuuri näiteid, tuleb toime nii reaalsetes kui ka virtuaalsetes
kultuuri- ja õppekeskkondades ning teadvustab meedia võimalusi ja ohtusid.
· on
julge oma mõtete teostamisel ja teistele tutvustamisel
· arutleb
kunsti üle, kasutades õpitud ainemõisteid.
· seostab vormi otstarbega ning väärtustab
keskkonnateadlikke kasutamise ja loomise
põhimõtteid.
Hindamine
Kunstivaldkonna ainete õpetamisel ja pädevuste hindamisel
lähtutakse iga õpilase võimetekohasest arengust ja õpitulemuste saavutatusest.
Hindamisel tuleb toetada õpilase
eneseväärikustunde arengut. Hindamine
peab olema individuaalne, aus ja mitmekülgne, võimaldades igal õpilasel näidata
oma oskusi eri moel.Hindamise aluseks on põhikooli
riikliku õppekava üldosas sätestatu, põhikooli riiklikus õppekavas esitatud
õpitulemused. Hindamise kriteeriumid ja viiepallisüsteemist erinev hindamise
korraldus määratakse ja täpsustatakse kooli õppekavas. Kunstivaldkonna
õppeainetes on hindamise eesmärk toetada õpilaste arengut, innustada õpilasi
isikupäraste ideede ja loovate lahenduste leidmisel ning suunata neid
sihikindlalt õppima; suunata õpilaste enesehinnangu kujunemist, tekitada neis
muusika-, kunsti- ja kultuurihuvi ning luua alus elukestvale muusika- ja
kunstiharrastusele; suunata ja toetada õpilasi haridustee valikul kunstide
valdkonnas. Hindamine annab tagasisidet õpilaste individuaalse arengu kohta
ning on lähtekohaks järgneva õppe kavandamisel.
I kooliastmes hinnatakse:
· oskust
kasutada kunstimõisteid ning teadmisi lähiümbruse kunsti- ja
kultuuriobjektidest;
· oskust
kasutada loovtöödes erinevaid töövõtteid ja tehnikaid, käsitsedes materjale otstarbekalt
ja töövahendeid ohutult;
· loovat,
isikupärast ja säästlikku tegutsemist individuaal- või rühmatöös;
· oskust
väärtustada ja analüüsida enda ja kaaslaste kunstitöid, arutleda erinevate
kunstinähtuste üle.
Kunsti ainekava
Nädalatundide arv
klassiti:
|
4.kl |
5.kl |
6.kl |
7.kl |
8.kl |
9.kl |
Kunst |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Õpitulemused 4.klassis
4.klassi lõpus õpilane:
1) arutleb enda ja
kaaslaste loovtööde üle;
2) visandab ja kavandab
loovülesandeid lahendades, rakendab erinevaid kunstitehnikaid
(maal, joonistus);
3) väljendab visuaalsete
vahenditega oma mõtteid, ideid ja teadmisi, kasutades kahemõõtmelise kujutamise
baaselemente ja kompositsiooni põhimõtteid;
4) oskab uurimise käigus
leida eri teabeallikatest ainealast infot;
Õppesisu 4.klassis
Kavandamine kui ideede
arendamise protsess. Pildiruum, ruumilisuse edastamise võtted. Kompositsiooni
tasakaal ja koloriit. Erinevate objektide kujutamine vaatluse ja
mälu järgi. Portree proportsioonid.
Värvusõpetus. Maali,
joonistuse, kollaaži, skulptuuri tehnikad ning töövõtted.
Sõnumite ja emotsioonide
edastamise võtted ning vahendid muistsetest aegadest tänapäevani.
Konkreetne ja abstraktne
kunstis.
Kunstiteoste analüüs.
Märkide ja sümbolite
kasutamine meedias ja reklaamis.
Õpitulemused 5.klassis
5.klassi lõpus õpilane:
1) arutleb enda ja
kaaslaste loovtööde üle, tõlgendab oma vaatenurgast erinevate ajastute kunstiteoseid;
2) väljendab
visuaalsete vahenditega oma mõtteid, ideid ja teadmisi, kasutades kahe- ja
kolmemõõtmelise kujutamise baaselemente ja kompositsiooni põhimõtteid;
3) visandab ja kavandab
loovülesandeid lahendades, rakendab erinevaid kunstitehnikaid (maal, joonistus,
kollaaž, foto);
4) oskab uurimise käigus
leida eri teabeallikatest ainealast infot;
5) võrdleb ruumilise
keskkonna ja igapäevaste tarbeesemete omadusi, kavandab ideid, kuidas parandada
elukeskkonda, mõistab võimalusi, kuidas tarbida loodust säästvalt;
Õppesisu 5.klassis
Kavandamine kui ideede
arendamise protsess. Pildiruum, ruumilisuse edastamise võtted. Kompositsiooni
tasakaal, dominant ja koloriit. Erinevate objektide kujutamine vaatluse ja mälu
järgi. Portree proportsioonid. Kujutamisõpetus.
Maali, joonistuse,
graafika, kollaaži, skulptuuri tehnikad ning töövõtted.
Kunstiteose sisulised ja
vormilised elemendid, konkreetne ja abstraktne kunstis.
Erinevad mineviku ja
nüüdiskunsti teosed lähiümbruses, Eestis ja maailmas, näited õpetaja valikul.
Kunstiteoste analüüs.
Loodust säästva
tarbimise põhimõtted, elukeskkonna parandamine kunsti ja arhitektuuri kaudu.
Märkide ja sümbolite
kasutamine meedias ja reklaamis.
Virtuaalsetes kunsti- ja
meediakeskkondades tegutsemise eetika ja ohutus.
Õpitulemused 6.klassis
6.klassi lõpus õpilane:
1) arutleb enda ja
kaaslaste loovtööde üle, tõlgendab oma vaatenurgast erinevate ajastute
kunstiteoseid;
2) väljendab visuaalsete
vahenditega oma mõtteid, ideid ja teadmisi, kasutades kahe- ja kolmemõõtmelise kujutamise
baaselemente ja kompositsiooni põhimõtteid;
3) visandab ja kavandab
loovülesandeid lahendades, rakendab erinevaid kunstitehnikaid (maal, joonistus,
kollaaž, skulptuur, foto, digitaalgraafika, animatsioon jne);
4) oskab uurimise käigus
leida eri teabeallikatest ainealast infot;
5) esitleb oma loovtööde
tulemusi ja põhjendab valikuid
Õppesisu 6.klassis
Kunstiteose vorm ja
kompositsioon, värvilahendus.
Ruumilisuse edastamise
võtted. Perspektiiviõpetus. Erinevate objektide kujutamine vaatluse ja mälu
järgi. Liikumise kujutamine. Figuuri proportsioonid.
Maali, joonistuse,
graafika, kollaaži tehnikad ning töövõtted.
Kunstiteose sisulised ja
vormilised elemendid, konkreetne ja abstraktne kunstis.
Erinevad mineviku ja
nüüdiskunsti teosed lähiümbruses, Eestis ja maailmas, näited õpetaja valikul.
Eesti rahvakunst ja
ehituskultuur.
Loodust säästva
tarbimise põhimõtted, elukeskkonna parandamine kunsti, disaini ja arhitektuuri
kaudu.
Virtuaalsetes kunsti- ja
meediakeskkondades tegutsemise eetika ja ohutus.
Õpitulemused 7.klassis
7.klassi lõpus õpilane:
1) teab Eesti
kunstnikke;
2) visandab ja kavandab
loovülesandeid lahendades, otsib ja arendab erinevaid lahendusvariante ning
isikupäraseid teostusvõimalusi;
3) rakendab loomisel,
uurimisel ja kunsti tarbimisel infokommunikatsiooni vahendeid;
4) esitleb enda
loovtööde tulemusi ja põhjendab valikuid;
5) analüüsib eri
ajastute kunstiteoseid klassiruumis;
Õppesisu 7.klassis
Kunstiteose vorm ja
kompositsioon, perspektiiv, värvilahendus. materjalide ja tehnika valiku seos
sõnumi ja kontekstiga. Kujutamise viisid (nt stiliseerimine, lihtsustamine,
abstraheerimine).
Mitmesugused
kunstimaterjalid ja tehnikad ( joonistamine, maal (akvarellmaal).
Kunstiteosed ja stiilid.
Lood ja sündmused uue teose loomise lähtepunktina.
Tekstid, pildid ja
joonised esitluste ja infomaterjalide kujunduses.
Näited Eesti
kunstnike loomingust.
Õpitulemused 8.klassis
8.klassi lõpus õpilane:
1) teab eesti
kunsti- ja kultuuriobjekte ning kunstnikke;
2) arutleb enda ja
kaaslaste loovtööde üle;
3) väljendab visuaalsete
vahenditega oma mõtteid, ideid ja teadmisi, kasutades kahe- ja kolmemõõtmelise
kujutamise baaselemente ja kompositsiooni põhimõtteid;
4) visandab ja kavandab
loovülesandeid lahendades, rakendab erinevaid kunstitehnikaid (maal, joonistus,
kollaaž, skulptuur);
5) võrdleb ruumilise
keskkonna ja igapäevaste tarbeesemete omadusi, kavandab ideid, kuidas parandada
elukeskkonda;
Õppesisu 8.klassis
Kunstiteose vorm ja
kompositsioon, perspektiiv, värvilahendus. Materjalide ja tehnika valiku seos
sõnumi ja kontekstiga. Kujutamise viisid (abstraheerimine, deformeerimine ).
Väljendusvahendite vastavus ideele, otstarbele ja sihtgrupile.
Mitmesugused kunstimaterjalid
ja tehnikad (joonistamine, maal, kollaaž, skulptuur).
Kunstiteosed ja stiilid.
Lood ja sündmused uue teose loomise lähtepunktina.
Arhitektuuri ja disaini
funktsionaalsus, ökoloogilisus, esteetilisus ja eetilisus. Inimese ja ruumilise
keskkonna suhted. Disainiprotsess probleemile uue lahenduse leidmiseks.
Kunstnike, disainerite
ja arhitektide erialane töö. Näited Eesti kunstnike, arhitektide ja disainerite
loomingust.
Õpitulemused 9.klassis
9.klassi lõpus õpilane:
1) arutleb enda ja
kaaslaste loovtööde üle, tõlgendab oma vaatenurgast erinevate ajastute
kunstiteoseid;
2) väljendab visuaalsete
vahenditega oma mõtteid, ideid ja teadmisi, kasutades kahe- ja kolmemõõtmelise
kujutamise baaselemente ja kompositsiooni põhimõtteid;
3) visandab ja kavandab
loovülesandeid lahendades, rakendab erinevaid kunstitehnikaid (maal, joonistus,
kollaaž, skulptuur, foto);
4) oskab uurimise käigus
leida eri teabeallikatest ainealast infot;
5) võrdleb ruumilise
keskkonna ja igapäevaste tarbeesemete omadusi, kavandab ideid, kuidas parandada
elukeskkonda;
Õppesisu 9.klassis
Kunstiteose vorm ja
kompositsioon, perspektiiv, värvilahendus. Kujutamise viisid (nt
stiliseerimine, lihtsustamine, abstraheerimine, deformeerimine jne).
Mitmesugused
kunstimaterjalid ja tehnikad (nt joonistamine, maal, kollaaž, skulptuur,
installatsioon jne).
Tekstid, pildid ja
joonised esitluste ja infomaterjalide kujunduses. Kirjagraafika ja graafilise
kujunduse baasvõtted.
Näited kunstnike,
arhitektide ja disainerite loomingust.