INIMESEÕPETUSE
AINEKAVA I kooliaste
|
1.klass |
2.klass |
3.klass |
Tundide arv nädalas |
0 |
1 |
1 |
2.KLASS
Mina
Õppesisu
Mina. Minu tegevused. Minu huvialad. Käitumine
tänaval. Head kombed.
Viisakas käitumine.
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab oma välimust, huve ja tegevusi,
mida talle meeldib teha;
2) nimetab, mille poolest ta sarnaneb teistega
ja erineb teistest;
3) väärtustab iseennast ja teisi ning teab, et
inimesed, nende arvamused, hinnangud ja väärtused on erinevad;
4) teab, millised ohud võivad olla liikluses;
5) mõistab viisaka käitumise ja teistega
arvestamise vajalikkust.
Minu kodu ja pere
Õppesisu
Kodu. Perekond. Erinevad pered. Vanavanemad ja
teised sugulased. Pereliikmete tööd. Erinevad ametid. Muutused peres.
Pidupäevad ja traditsioonid.
Õpitulemused
Õpilane:
1) kirjeldab, mille poolest perekonnad erinevad
ja sarnanevad;
2) väärtustab üksteise abistamist ja arvestamist
peres;
3) teab oma kohustusi peres;
4) selgitab lähemaid sugulussuhteid;
5) kirjeldab pereliikmete erinevaid rolle kodus;
6) teab inimeste erinevaid töid ja töökohti;
7) kirjeldab ja eristab võimalusi, kuidas
abistada pereliikmeid kodustes töödes;
8) jutustab oma pere traditsioonidest;
9) väärtustab toetavaid peresuhteid ja kodu.
Ohud.
Õppesisu
Ohud kodus ja koduümbruses. Häire koolis.
Õpitulemused
Õpilane:
1) mõistab, et kodus kasutatavad kodumasinad ja
terariistad võivad olla ohtlikud;
2) teab, kuidas ohuolukorras abi kutsuda;
3) oskab käituda häire korral koolis;
4) kirjeldab ohtlikke kohti ja olukordi
kooliteel ja koduümbruses ning valib ohutu tee
sihtpunkti.
Mina: aeg ja asjad
Õppesisu
Aeg. Aja mõõtmine. Aja ja oma tegevuse
kavandamine. Täpsus, lubadused, vastutus.
Minu oma, tema oma, meie oma. Asja väärtus ja
hind.
Õpitulemused
Õpilane:
1) teab ajaühikuid ja nende seoseid;
2) teab, kuidas aega mõõta;
3) oskab koostada oma päevakava, väärtustades
aktiivset vaba aja veetmist;
4) väärtustab oma tegevusi;
5) selgitab asjade väärtust;
6) oskab eristada oma ja võõrast asja ning
mõistab, et võõrast asja ei tohi loata võtta;
7) väärtustab ausust asjade jagamisel.
Mina ja kodumaa
Õppesisu
Eesti – minu kodumaa. Kodukoht. Elu linnas ja
maal. Eesti rikkus.
Õpitulemused
Õpilane:
1) tunneb ära Eesti Vabariigi lipu ja vapi;
2) oskab nimetada Eesti Vabariigi pealinna,
sünnipäeva ja presidenti;
3) teab Eesti riigi sümboleid ja lähemaid
naaberriike;
4) leiab Euroopa kaardilt Eesti ning Eesti
kaardilt kodukoha;
5) tunneb kodukoha sümboolikat;
6) nimetab oma kodukoha tuntud inimesi ja paiku
ning väärtustab kodukohta;
7) võrdleb elu linnas ja maal;
8) väärtustab Eestit, oma kodumaad.
Minu tervis
Õppesisu
Tervise hoidmine. Tervislik toiduvalik. Arsti
juures. Ohud tervisele. Esmaabi.
Õpitulemused
Õpilane:
1) teab, mis aitab olla terve;
2) teab, milline on tervislik eluviis ning
kuidas hoida füüsilist ja vaimset tervist, ning
väärtustab neid;
3) kirjeldab tegevusi, mis võivad tervist
kahjustada;
4) jutustab arsti juures käimisest ning arsti
töö vajalikkusest;
5) mõistab, millistel käitumisviisidel on ohud
enda ja teiste tervisele;
6) oskab kutsuda abi ja
teab elementaarseid esmaabi võtteid.
Mina looduses
Õppesisu
Looduse hoidmine. Ohud looduses. Kuidas olla
säästlik?
Õpitulemused
Õpilane:
1) teab, et on ka ise osake loodusest;
2) mõistab, et loodust tuleb hoida;
3) kirjeldab ohtusid looduses ja oskab ohu
korral käituda;
4) teab, miks on vaja elektrit ja vett säästa
ning oskab seda teha.
3.KLASS
Õppimine
Õppesisu
Jälle koolis. Haridustee. Teabeallikad. Lapse
õigused ja kohustused. Viisakas käitumine.
Õpitulemused
Õpilane:
1) eristab mängu, tööd ja õppimist;
2) teab, et igaks tööks ja oskuseks on vaja
õppida ja harjutada;
3) teab elukestva õppimise mõistet, et ka
täiskasvanud õpivad;
4) teab, et erinevad ametid nõuavad erinevat
haridust ja ettevalmistust;
5) oskab teavet hankida;
6) teab, et igal lapsel on õigused ja
kohustused;
7) selgitab, kuidas lapse õigused rakenduvad
tema elus ja millised kohustused on tal koolis, kodus ja avalikkuses;
8) mõistab liiklusreeglite ja viisaka käitumise
vajalikkust.
Mina ja teised
Õppesisu
Sõprus. Mured koolis. Teod ja tagajärjed.
Inimesed on erinevad.
Õpitulemused
Õpilane:
1) teab, mis on sõprus, väärtustab sõprust;
2) kirjeldab omadusi, mis peavad olema heal
sõbral, hindab ennast nende omaduste järgi;
3) teab abi saamise võimalusi kiusamise ja
vägivalla korral;
4) nimetab ja kirjeldab inimeste erinevaid
tundeid ning toob näiteid olukordadest, kus need tekivad, ja leiab erinevaid
viise nendega toimetulekuks;
5) kirjeldab oma käitumise tagajärgi ning
annab neile hinnangu;
6) väärtustab leppimise ja vabandamise
tähtsust inimsuhetes;
7) mõistab, et inimesed on erinevad;
8) väärtustab üksteise eest hoolitsemist ja
üksteise abistamist.
Raha ja asjad
Õppesisu
Töö ja raha. Reklaam ja asjad. Internetimaailm.
Õpitulemused
Õpilane:
1) teab, miks inimesed töötavad;
2) selgitab, milleks kasutatakse raha ning
mis on raha teenimine, hoidmine, kulutamine ja laenamine;
3) kirjeldab, milliseid vajadusi tuleb
arvestada taskuraha kulutades ja säästes;
4) selgitab, kuidas reklaamid võivad
mõjutada inimeste käitumist ja otsuseid;
5) mõistab interneti olemust ning
võimalusi;
6) mõistab, et interneti kasutamisega
kaasnevad ohud.
Eesti
Õppesisu
Eesti teiste riikide seas. Eesti Vabariigi
sümbolid. Eestis elavad rahvused.
Õpitulemused
Õpilane:
1) teab, et Eesti asub Euroopas, kuulub
Euroopa Liitu;
2) teab Eesti naaberriikide nimesid, oskab
neid näidata kaardil;
3) teab Eesti rahvuslikke ja riiklikke
sümboleid;
4) oskab kirjeldada Eestimaa haldusjaotust;
5) oskab nimetada Eestis elavaid teisi
rahvusi;
6) teab, et teistel rahvastel on erinevad
tavad ja kombed ning austab neid;
7) väärtustab oma rahvuskultuuri;
8) väärtustab Eestit, oma kodumaad.
Tervislik eluviis
Õppesisu
Mina ise. Elundid. Minu võimed. Tervislik
toitumine. Liikumine, uni, puhtus. Tervise hoidmine.
Õpitulemused
Õpilane:
1) teab, et inimese kehas on palju
elundeid;;
2) teab, et inimestel on erinevad
füüsilised ja vaimsed võimed;
3) teab, mis tähendab tasakaalustatud toit;
4) oskab koostada tervisliku toidu menüü
päevaks;
5) kirjeldab seoseid tervise hoidmise
viiside vahel: mitmekesine toitumine, uni ja puhkus ning liikumine;
6) teab, et meelemürgid on ohtlikud
vaimsele ja füüsilisele tervisele;
7) kirjeldab olukordi ja
demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas keelduda ennastkahjustavast tegevusest.
Keskkond
Õppesisu
Keskkonnasõbralik eluviis.
Õpitulemused
Õpilane:
1) mõistab, et loodust peab hoidma puhtana;
2) teab, et on jäätmeid, mis lagunevad
looduses, ja on jäätmeid, mis looduses ei lagune;
3) teab, kuidas sorteeritakse jäätmeid;
4) teab, et jäätmete taaskasutamine aitab
loodust säästa.
INIMESEÕPETUSE
AINEKAVA PÕHIKOOLIS
Inimeseõpetuse
orienteeruv tundide jaotus teemade järgi:
Teema |
5.klass |
6.klass |
7.klass |
8.klass |
Tervis. |
4 |
- |
- |
- |
Tervislik eluviis. |
5 |
- |
- |
- |
Murdeiga ja kehalised muutused. |
6 |
- |
- |
- |
Turvalisus ja riskikäitumine. |
10 |
- |
- |
- |
Haigused ja esmaabi. |
7 |
- |
- |
- |
Keskkond ja tervis. |
3 |
- |
- |
- |
Mina ja suhtlemine. |
- |
5 |
- |
- |
Suhtlemine teistega. |
- |
10 |
- |
- |
Suhted teistega. |
- |
9 |
- |
- |
Konfliktid. |
- |
3 |
- |
- |
Otsustamine ja probleemilahendus. |
- |
5 |
- |
- |
Positiivne mõtlemine. |
- |
3 |
- |
- |
Inimese elukaar ja murdeea koht
selles. |
- |
- |
5 |
- |
Inimese mina |
- |
- |
6 |
- |
nimene
ja rühm. |
- |
- |
7 |
- |
Turvalisus ja riskikäitumine. |
- |
- |
7 |
- |
Inimese mina ja murdeea muutused. |
- |
- |
8 |
- |
Õnn. |
- |
- |
2 |
- |
Tervis. |
- |
- |
- |
12 |
Suhted ja seksuaalsus. |
- |
- |
- |
11 |
Turvalisus ja riskikäitumine: |
- |
- |
- |
9 |
Inimene ja valikud: |
- |
- |
- |
3 |
Kokku |
35 |
35 |
35 |
35 |
Õppesisu ja õpitulemused
5.klassis
Tervis: Tervise olemus:
füüsiline, vaimne ja sotsiaalne tervis. Tervisenäitajad. Tervist mõjutavad
tegurid. Hea ja halb stress. Keha reaktsioonid stressile. Pingete maandamise
võimalused.
§ Õpilane kirjeldab füüsilist, vaimset ja sotsiaalset
tervist ning selgitab tervise olemust nendest mõistetest lähtuvalt;
§ teab enda põhilisi tervisenäitajaid ning oskab mõõta
ja hinnata kehakaalu, kehapikkust, kehatemperatuuri ning pulsisagedust;
§ nimetab tervist tugevdavaid ja tervist kahjustavaid
tegevusi ning selgitab nende mõju inimese füüsilisele, vaimsele ja sotsiaalsele
tervisele;
§ kirjeldab üldisi stressi tunnuseid ja stressiga
toimetuleku võimalusi.
Tervislik eluviis: Tervisliku
eluviisi komponendid. Tervislik toitumine. Tervisliku toitumise põhimõtted.
Toitumist mõjutavad tegurid.Kehalise aktiivsuse
vormid ja põhimõtted. Päevakava ning töö ja puhkuse vaheldumine. Uni.
§ Õpilane oskab eristada tervislikke ja
mittetervislikke otsuseid igapäevaelus;
§ kirjeldab tervisliku toitumise põhimõtteid ning
väärtustab neid;
§ teab kehalise tegevuse mõju oma tervisele ja toob
selle kohta näiteid;
§ oskab plaanida oma päevakava, lähtudes tervisliku
eluviisi komponentidest;
§ väärtustab tervislikku eluviisi.
Murdeiga ja kehalised muutused: Murdeiga
inimese elukaares. Kehalised ja emotsionaalsed muutused murdeeas. Kehaliste
muutuste erinev tempo murdeeas. Suhtumine kehasse ja oma keha eest
hoolitsemine. Suguline küpsus ja soojätkamine.
§ Õpilane kirjeldab murdeiga inimese elukaare osana
ning murdeeas toimuvaid muutusi seoses keha ning tunnetega;
§ aktseptib oma kehalisi muutusi ja teab, kuidas oma
keha eest hoolitseda;
§ teab, et murdeiga on varieeruv ning igaühel on oma
arengutempo;
§ teab suguküpsuse tunnuseid ja esmaste sugutunnuste
seost soojätkamisega.
Turvalisus ja riskikäitumine: Turvaline
ning ohutu käitumine koolis, kodus ja õues. Eakaaslaste ning meedia mõju
tervise ja ohukäitumise valikud tehes, iseenda vastutus. Vahendatud suhtlemine.
Tõhusad enesekohased ja sotsiaalsed oskused uimastitega seotud situatsioonides.
Valikud ja vastutus seoses uimastitega. Tubaka, alkoholi ja teiste levinud
uimastite tarbimisega seonduvad riskid tervisele.
§ Õpilane kirjeldab olukordi, kus saab ära hoida
õnnetusjuhtumeid;
§ selgitab, miks on liikluseeskiri kohustuslik kõigile,
ning kirjeldab, kuidas seda järgida;
§ teab, et õnnetuse korral ei tohi enda elu ohtu seada,
ning oskab abi kutsuda;
§ mõistab meedia kaudu suhtlemisel ohtusid oma
käitumisele ja suhetele ning vastutust oma sõnade ja tegude eest;
§ demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas kasutada
tõhusaid enesekohaseid ja sotsiaalseid oskusi tubaka, alkoholi ning teiste
uimastitega seotud olukordades: emotsioonidega toimetulek, enesetunnetus,
kriitiline mõtlemine, probleemide lahendamine ja suhtlusoskus;
§ kirjeldab tubaka, alkoholi ja teiste uimastite
tarbimise kahjulikku mõju tervisele;
§ väärtustab turvalisust ja ohutut käitumist.
Haigused ja esmaabi: Levinumad laste ja
noorte haigused. Nakkus- ja mittenakkushaigused. Haigustest hoidumine. HIV,
selle levikuteed ja sellest hoidumise võimalused. AIDS. Esmaabi põhimõtted.
Esmaabi erinevates olukordades. Käitumine õnnetusjuhtumi korral.
§ Õpilane oskab kirjeldada, kuidas hoida ära levinumaid
nakkus- ja mittenakkushaigusi;
§ teab, mis on HIV ja AIDS ning kuidas ennast kaitsta
HIViga nakatumise eest;
§ kirjeldab, kuidas hoida ära õnnetusjuhtumeid ning
kuidas ennast ja teisi abistada õnnetusjuhtumite korral;
§ teab, kuidas ohuolukorras turvalistelt käituda ja abi
kutsuda, ning demonstreerib õpisituatsioonis lihtsamaid esmaabivõtteid (nt
kõhuvalu, külmumine, luumurd, minestamine, nihestus, peapõrutus, palavik,
päikesepiste jm);
§ nimetab esmaabivahendeid ja kirjeldab, kuidas neid
kasutada.
Keskkond ja tervis: Tervislik
elukeskkond. Tervislik õpikeskkond. Tervis heaolu tagajana.
§ Õpilane kirjeldab tervislikku elukeskkonda, lähtudes
oma kodukoha loodus- ja tehiskeskkonnast;
§ toob näiteid tegurite kohta, mis mõjutavad
elukeskkonna turvalisust ja tervislikkust;
§ kirjeldab õpikeskkonna mõju õpilase õpitulemustele.
Õppesisu ja õpitulemused 6.klassis
Mina ja suhtlemine: Enesesse uskumine.
Enesehinnang. Eneseanalüüs. Enesekontroll. Oma väärtuste selgitamine.
§ Õpilane analüüsib enda iseloomujooni ja -omadusi,
väärtustades endas positiivset;
§ mõistab enesehinnangut mõjutavaid tegureid ja
enesehinnangu kujunemist;
§ mõistab enesekontrolli olemust ning demonstreerib
õpisituatsioonis oma käitumise kontrolli.
Suhtlemine teistega: Suhtlemise
komponendid. Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlemine. Aktiivne kuulamine.
Tunnete väljendamine. Eneseavamine. Eelarvamused. Kehtestav, agressiivne ja
alistuv käitumine. Ei ütlemine ennast ja teisi kahjustava käitumise puhul.
§ Õpilane teab suhtlemise olemust ning väärtustab
tõhusate suhtlusoskuste vajalikkust;
§ kirjeldab erinevaid mitteverbaalseid suhtlusvahendeid
ning nende mõju verbaalsele suhtlemisele;
§ demonstreerib õpisituatsioonis aktiivse kuulamise jt
tõhusa suhtlemise võtteid;
§ mõistab eneseavamise mõju suhtlemisele ning
demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas oma tundeid empaatiliselt ja suhteid
tugevdavalt väljendada;
§ teadvustab eelarvamuste mõju suhtlemisele ja toob
näiteid eelarvamuste mõju kohta igapäevasuhtluses;
§ eristab ning kirjeldab kehtestavat, agressiivset ja
alistuvat käitumist ning mõistab nende käitumiste mõju suhetele;
§ teab, et ei ütlemine on oma õiguste eest seismine,
ning demonstreerib õpisituatsioonis kehtestava käitumise võtteid.
Suhted teistega: Tõhusad
sotsiaalsed oskused: üksteise aitamine, jagamine, koostöö ja hoolitsemine.
Sallivus enda ja teiste vastu. Hoolivus. Sõprussuhted. Usaldus suhetes.
Empaatia. Vastutus suhetes. Kaaslaste mõju ja surve. Erinevuste ja
mitmekesisuse väärtustamine. Isikute iseärasused. Soolised erinevused.
Erivajadustega inimesed. Positiivsed jooned ja omadused endas ning teistes,
nende märkamine.
§ Õpilane kirjeldab tõhusate sotsiaalsete oskuste
(üksteise aitamise, jagamise, koostöö ja hoolitsemise) toimimist igapäevaelus;
§ oskab abi pakkuda ning teistelt abi vastu võtta;
§ väärtustab hoolivust, sallivust, koostööd ja üksteise
abistamist;
§ demonstreerib õpisituatsioonis oskust näha olukorda
teise isiku vaatenurgast ning väärtustab empaatilist suhtlemist;
§ väärtustab sõprust kui vastastikuse usalduse ja
toetuse allikat;
§ kirjeldab kaaslaste mõju ja survet otsustele, mõistab
otsuste tagajärgi;
§ mõistab isiku iseärasusi, teadvustab soolisi
erinevusi ja inimeste erivajadusi;
§ nimetab ning väärtustab enda ja teiste positiivseid
omadusi ning teadvustab soolisi erinevusi ja inimeste erivajadusi.
Konfliktid: Konfliktide olemus
ja põhjused. Tõhusad ja mittetõhusad konfliktide lahendamise teed.
§ Õpilane selgitab konflikti häid ja halbu külgi ning
aktseptib konflikte kui osa elust;
§ teab konfliktide lahendamise tõhusaid viise ja
demonstreerib neid õpisituatsioonis.
Otsustamine ja probleemilahendus: Otsustamine ja probleemide lahendamine. Erinevate
käitumisviiside leidmine probleeme lahendades. Tagajärgede arvestamine
probleemilahenduses. Vastutus otsustamisel.
§ Õpilane teab probleemide erinevaid lahendusviise ja
oskab neid õpisituatsioonis kasutada;
§ kirjeldab erinevate lahendusviiside puudusi ja
eeliseid ning mõistab nende tagajärgi;
§ selgitab ja kirjeldab eri situatsioonidesse sobiva
parima käitumisviisi valikut.
Positiivne mõtlemine: Positiivne
mõtlemine. Positiivsed jooned ja omadused endas ning teistes, nende märkamine.
§ Õpilane nimetab ja väärtustab enda ning teiste
positiivseid omadusi;
§ väärtustab positiivset mõtlemist.
Õppesisu ja õpitulemused 7. klassis
Inimese elukaar ja murdeea koht selles: Areng ja kasvamine. Arengut ja kasvamist mõjutavad tegurid.
Inimese elukaar. Murde- ja noorukiea koht elukaares. Inimene oma elutee
kujundajana. Enesekasvatuse alused ja võimalused. Vastutus seoses valikutega.
§ Õpilane iseloomustab murde- ja noorukiea
arenguülesandeid üleminekul lapseeast täiskasvanuikka;
§ kirjeldab, kuidas mõjutavad inimese kasvamist ja
arengut pärilikud ning keskkonnategurid;
§ toob näiteid inimese võimaluste kohta ise oma eluteed
kujundada ning mõistab enda vastutust oma eluteed kujundades;
§ kirjeldab põhilisi enesekasvatusvõtteid:
eneseveenmist, enesetreeningut, eneseergutust ja -karistust ning
enesesisendust.
Inimese mina: Minapilt ja
enesehinnang. Eneseanalüüs: oma iseloomujoonte, huvide, võimete ja väärtuste
määramine. Konfliktide vältimine ja lahendamine.
§ Õpilane selgitab, mis on minapilt ja enesehinnang;
§ kirjeldab positiivse endassesuhtumise kujundamise ja
säilitamise võimalusi;
§ kasutab eneseanalüüsi oma teatud iseloomujooni, huve,
võimeid ja väärtusi määrates;
§ väärtustab enesekasvatust ning toob näiteid
enesekasvatusvõtete kohta;
§ kirjeldab suhete säilitamise ning konfliktide
vältimise võimalusi;
§ demonstreerib õpisituatsioonis tõhusaid konfliktide
lahendamise viise.
Inimene ja rühm: Erinevad rühmad ja
rollid. Rollide suhtelisus ja kokkuleppelisus. Reeglid ja normid rühmas.
Inimsuhteid toetavad reeglid ja normid. Rühma kuulumine, selle positiivsed ja
negatiivsed küljed. Hoolivus rühmas. Rühma surve ja toimetulek sellega.
Sõltumatus, selle olemus. Autoriteet.
§ Õpilane iseloomustab erinevaid rühmi ja toob näiteid
enda kuuluvuse kohta erinevatesse rühmadesse;
§ võrdleb erinevate rühmade norme ja reegleid ning
kirjeldab enda rolli, õigusi ja kohustusi erinevates rühmades;
§ mõistab normide ja reeglite vajalikkust ühiselu
toimimisel ning korraldamisel;
§ kirjeldab rühma kuulumise positiivseid ja
negatiivseid külgi;
§ demonstreerib õpisituatsioonis toimetulekut rühma
survega;
§ selgitab sõltumatuse ja autoriteedi olemust
inimsuhetes.
Turvalisus ja riskikäitumine: Tõhusad
enesekohased ja sotsiaalsed oskused, et vältida riskikäitumist: emotsioonidega
toimetulek, enesetunnetamine, kriitiline mõtlemine, probleemide lahendamine,
suhtlusoskus. Hakkamasaamine kiusamise ja vägivallaga. Erinevad legaalsed ja
illegaalsed uimastid. Uimastite tarvitamise lühi- ja pikaajaline mõju.
§ Õpilane demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas
kasutada tõhusaid sotsiaalseid oskusi uimastitega seotud olukordades:
kriitiline mõtlemine, probleemide lahendamine, ohuolukordade ärahoidmine, ei
ütlemine, kehtestav käitumine, abi andmine ja abi kutsumine;
§ demonstreerib õpisituatsioonis tõhusaid käitumisviise
kiusamise ja vägivalla korral;
§ eristab legaalseid ja illegaalseid uimasteid ning
tähtsustab seaduste rolli laste tervise kaitsel;
§ kirjeldab uimastite tarvitamise lühi- ja pikaajalist
mõju tervisele.
Inimese mina ja murdeea muutused:
Varane ja hiline küpsemine – igaühel oma tempo. Muutunud välimus. Nooruki
põhimured küpsemisperioodil. Suguküpsus. Naiselikkus ja mehelikkus. Soorollid
ja soostereotüübid. Lähedus suhetes. Sõprus. Armumine. Käimine. Lähedus ja
seksuaalhuvi. Vastutus seksuaalsuhetes ja turvaline seksuaalkäitumine.
§ Õpilane kirjeldab põhimuresid küpsemisperioodil ning
nendega toimetuleku võimalusi;
§ selgitab, milles seisneb suguküpsus;
§ kirjeldab omadusi, mis teevad noormehe ja neiu
meeldivateks suhtluskaaslasteks;
§ selgitab soorolli olemust ning kirjeldab
soostereotüüpset suhtumist;
§ kirjeldab inimliku läheduse erinevaid avaldumisviise:
vastastikust seotust ja meeldimist, sõprust ja armumist;
§ kirjeldab, milles seisneb inimese vastutus
seksuaalsuhetes;
§ selgitab turvalise seksuaalkäitumise põhimõtteid.
Õnn: Õnn. Toimetulek iseenda ja oma eluga õnne eeldusena.
§ Õpilane mõistab, et toimetulek iseenda ja oma eluga
tagab õnne ning rahulolu.
Õppesisu ja õpitulemused 8. Klassis
Tervis: Tervis kui heaoluseisund. Terviseaspektid: füüsiline,
vaimne, emotsionaalne ja sotsiaalne tervis. Terviseaspektide omavahelised
seosed. Eesti rahvastiku tervisenäitajad. Tervislik eluviis ning sellega
seonduvate valikute tegemine ja vastutus. Tegurid, mis mõjutavad tervisega
seotud valikuid. Tervisealased infoallikad ja teenused. Tervise infoallikate
usaldusväärsus. Kehaline aktiivsus tervise tugevdajana. Kehaline vormisolek ja
sobiva kehalise aktiivsuse valik. Toitumise mõju tervisele. Toitumist mõjutavad
tegurid. Vaimne heaolu. Vaimset heaolu säilitada aitavad tegevused ja
mõttelaad. Stress. Stressorid. Stressi kujunemine. Stressiga toimetulek. Kriis,
selle olemus. Käitumine kriisiolukorras. Abistamine, abi otsimine ja leidmine.
§ Õpilane kirjeldab füüsilise, vaimse, emotsionaalse ja
sotsiaalse tervise vastastikust mõju ning seost;
§ kirjeldab olulisi tervisenäitajaid rahvastiku tervise
seisukohalt;
§ analüüsib tegureid, mis võivad mõjutada otsuseid
tervise kohta, ning demonstreerib õpisituatsioonis tõhusaid viise, kuidas
langetada otsuseid tervisega seonduvate valikute puhul individuaalselt ja
koostöös teistega;
§ analüüsib ja hindab erinevate tervise infoallikate
ning teenuste kasutamise võimalusi ja usaldusväärsust;
§ analüüsib enda tervise seisundit ning teab, mis
tegurid ja toimetulekumehhanismid aitavad säilitada inimese vaimset heaolu;
§ analüüsib inimese kehalise aktiivsuse ja toitumise
mõju tervisele;
§ analüüsib oma igapäevatoidu vastavust tervisliku toidu
põhimõtetele;
§ selgitab kehalise aktiivsuse mõju inimese
füüsilisele, vaimsele, emotsionaalsele ja sotsiaalsele tervisele;
§ oskab plaanida eri tüüpi kehalist aktiivsust oma
igapäevaellu ning väärtustab kehalist aktiivsust eluviisi osana;
§ selgitab stressi olemust, põhjusi ja tunnuseid;
§ kirjeldab stressiga toimetuleku viise ning eristab
tõhusaid toimetulekuviise mittetõhusatest, teab abi ja toetuse võimalusi;
§ kirjeldab kriisi olemust ning seda, kuidas käituda
kriisiolukorras; teab abi ja toetuse võimalusi.
Suhted ja seksuaalsus: Sotsiaalne tervis ja
suhted. Suhete loomine, säilitamine ja katkemine. Suhete väärtustamine.
Armastus. Seksuaalsuse olemus: lähisuhted, seksuaalidentiteet, seksuaalne
nauding, soojätkamine, seksuaalne areng. Seksuaalne orientatsioon. Soorollide
ja soostereotüüpide mõju inimese käitumisele ning tervisele. Seksuaalvahekord.
Turvaline seksuaalkäitumine.Rasestumisvastased
meetodid. Seksuaalõigused. Seksuaalsel teel levivate haiguste vältimine. HIV ja
AIDS. Abi ja nõu saamise võimalused.
§ Õpilane kirjeldab viise, kuidas luua ning säilitada
mõistvaid, toetavaid ja lähedasi suhteid sotsiaalse tervise kontekstis;
§ demonstreerib õpisituatsioonis oskusi, mis aitavad
kaasa suhete loomisele ja säilitamisele: üksteise aitamine, jagamine, koostöö,
teineteise eest hoolitsemine;
§ väärtustab tundeid ja armastust suhetes;
§ selgitab seksuaalsuse olemust ja seksuaalse arengu
individuaalsust ning tunnete osa selles arengus;
§ kirjeldab tunnete ja läheduse jagamise viise;
§ selgitab, milles seisneb partnerite vastutus
seksuaalsuhetes;
§ selgitab soorollide ja soostereotüüpide mõju inimese
käitumisele ning tervisele;
§ kirjeldab tõhusaid rasestumisvastaseid meetodeid;
§ kirjeldab seksuaalsel teel levivate haiguste
ärahoidmise võimalusi;
§ teab, mis on HIV ja AIDS; teab HIVi nakatumise teid
ning nakatumise vältimise võimalusi;
§ eristab HIVi ja AIDSi müüte tegelikkusest;
§ väärtustab vastutustundlikku käitumist
seksuaalsuhetes ning kirjeldab seksuaalõigusi kui seksuaalsusega seotud
inimõigusi;
§ nimetab, kuhu saab pöörduda abi ja nõu saamiseks
seksuaaltervise küsimustes.
Turvalisus ja riskikäitumine: Levinumad
riskikäitumise liigid. Riskikäitumise mõju inimese tervisele ja toimetulekule.
Tõhusad enesekohased ja sotsiaalsed oskused riskikäitumisega toimetulekul.
Uimastid ja nende toime kesknärvisüsteemile. Uimastitega seonduvad
vääruskumused. Uimastite tarvitamise isiklikud, sotsiaalsed, majanduslikud ja
juriidilised riskid. Sõltuvuse kujunemine. Esmaabi põhimõtted ja käitumine
ohuolukordades.
§ Õpilane kirjeldab levinumate riskikäitumiste
tagajärgi, mõju inimese tervisele ja toimetulekule;
§ kirjeldab ja selgitab levinumate riskikäitumiste
ärahoidmise ja neisse sekkumise võimalusi indiviidi ja rühma tasandil, lähtudes
igapäevaelust, ning teadvustab ennetamise ja sekkumise võimalusi ühiskonna
tasandil;
§ kirjeldab, mis on vaimne ja füüsiline uimastisõltuvus
ning kuidas see kujuneb;
§ kirjeldab ja demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas
käituda uimastitega seotud olukordades;
§ teab, kuidas käituda turvaliselt ohuolukorras ning
kutsuda abi allergia, astma, diabeedi, elektrišoki, epilepsia, lämbumise,
mürgituse, palaviku ja valu korral;
§ demonstreerib õpisituatsioonis esmaabivõtteid
õnnetusjuhtumite ja traumade korral (nt kuumakahjustus, teadvusekaotus,
südameseiskumine, uppumine jne).
Inimene ja valikud: Huvide ja võimete
mitmekesisus ning valikud. Edukus, väärtushinnangud ja prioriteedid elus. Mina
ja teised kui väärtus.
§ Õpilane analüüsib ennast oma huvide, võimete ja
iseloomu põhjal ning seostab seda valikutega elus;
§ mõistab, et toimetulek iseenda ja oma eluga tagab
õnne ning rahulolu.